Instrumenten & output
Instrumenten | Output begroot | ||
---|---|---|---|
2.3.2.01 Investeren in OV-voorzieningen | - In doorstromingsmaatregelen ten behoeve van busvervoer geïnvesteerd met het uitvoeren van projecten uit de investeringsagenda OV. |
Meerjarenoverzicht baten & lasten (x 1.000 euro)
Operationeel doel 2.3.2 | In OV voorzieningen investeren | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Jaarrekening | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | Begroot 2021 | |
Apparaatskosten | 49 | 299 | 309 | 326 | 324 | 322 | |
Directe lasten | 15.514 | 1.096 | 1.614 | 200 | 137 | 0 | |
Kapitaallasten | 636 | 0 | 810 | 1.980 | 3.192 | 3.828 | |
Overdrachten | 1.508 | 16.048 | 3.045 | 4.280 | 700 | 0 |
Subtotaal Lasten | 17.707 | 17.443 | 5.778 | 6.786 | 4.353 | 4.150 |
Baten | -3.283 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 14.423 | 17.443 | 5.778 | 6.786 | 4.353 | 4.150 |
Storting reserves | 25.229 | 101.109 | 49.308 | 50.308 | 50.309 | 50.000 |
Onttrekking reserves | -13.061 | -5.058 | -52.155 | -52.891 | -54.803 | -55.239 |
Resultaat | 26.592 | 113.494 | 2.931 | 4.203 | -141 | -1.089 |
---|
Toelichting op de budgettabel
Directe lasten
In 2017 en 2018 vinden bestedingen plaats voor doorstroommaatregelen uit de OV-Visie middelen.
Kapitaallasten
Vanaf 2018 worden de kapitaallasten van de te activeren projecten OV, waaronder HOV in 't Gooi, gedekt ten laste van de reserve kapitaallasten OV op basis van de kasuitgaven vanaf 2018. De kapitaallasten lopen geleidelijk op van € 810.000 in 2018 naar € 3,9 miljoen vanaf 2022.
Overdrachten
In 2017, 2018 en 2019 zijn de uitgaven ten laste van de reserve EXIN-H incidenteel (respectievelijk € 12,0 miljoen, € 2,2 miljoen en € 3,6 miljoen) waarbij in 2017 naast subsidies in kader van de Investeringsagenda OV bijdrage worden verleend voor de OV-projecten Busvoorzieningen A1 (€ 1,5 miljoen) en Uithoornlijn (€ 1,9 miljoen).
Storting reserves
In 2017 heeft er een incidentele storting van € 98,25 miljoen plaatsgevonden in de, bij de begroting 2018 nieuw in te stellen, reserve Kapitaallasten OV. Door wijziging van de BBV mogen investeringsbijdragen vanuit reserves niet meer in één keer afgeschreven te worden. Daarom worden in 2017 deze middelen vanuit de reserve EXIN-H, TWIN-H en Infrastructuur in de reserve Kapitaallasten OV gestort waar vervolgens vanaf 2018 (op basis van kasuitgaven) de projectenuitgaven worden geactiveerd (afschrijving in 25 jaar).
De BDU Rijksmiddelen uit voorgaande jaren, eindsaldo 2015, worden versneld ingezet. Deze handelwijze is conform afspraken in IPO verband en afgestemd met de provinciale accountants en het Ministerie van I&M. Dit resulteert in een lagere storting in de reserve OV (storting verlaagd, reserve OV, € 46,3 miljoen neutraal).
Onttrekking reserves
Vanaf 2018 worden de kapitaallasten van de te activeren projecten OV gedekt ten laste van de reserve kapitaallasten OV op basis van de kasuitgaven vanaf 2018. De kapitaallasten lopen geleidelijk op van € 810.000 in 2018 naar € 3,9 miljoen vanaf 2022.
In 2017 wordt incidenteel € 46,3 miljoen minder onttrokken aan de reserve Openbaar Vervoer doordat de (voormalige) BDU-middelen versneld worden ingezet voor dekking exploitatie Openbaar Vervoer (OV). Er worden minder uitgaven gedekt uit de reserve Openbaar vervoer door de versnelde inzet van de Rijksgelden BDU uit het eindsaldo 2015. Deze handelwijze is conform afspraken in IPO verband en afgestemd met de provinciale accountants en het Ministerie van I&M (onttrekking verlaagd, € 46,3 miljoen, neutraal).