Instrumenten & output
Instrumenten | Output begroot | ||
---|---|---|---|
2.1.1.01 Uitbouwen samenwerking rondom verkeersmanagement met regionale partners | - Besluit over Praktijk Proef Amsterdam (PPA) fase 3 en start realisatie in 2018. | ||
Toelichting | |||
Overige toelichtingen | |||
Betekenis van de gebruikte termen en afkortingen: | |||
Extra informatie voor kaderstelling of controle: | |||
Beleidsstukken bij dit instrument: | |||
2.1.1.02 Uitvoeren beleidskader verkeersmanagement | - De zodanige optimalisatie van de Verkeersregelinstallaties (VRI’s) dat het aantal voertuigverliesuren tot 2020 met 6% per jaar afneemt en de betrouwbaarheid met 10% toeneemt door implementatie van verkeerskundig beheer. Hierbij wordt jaarlijks bij 80 VRI's een verkeerskundige analyse uitgevoerd en waar nodig wordt een optimalisatie uitgevoerd. | ||
Toelichting | |||
Overige toelichtingen | |||
Betekenis van de gebruikte termen en afkortingen: | |||
VRI = Verkeersregelinstallatie | |||
Extra informatie voor kaderstelling of controle: | |||
Investeren in innovatie op het gebied van verkeerslichten: zoals bijvoorbeeld communicatie tussen auto’s en verkeerslichten, zoals getoond bij vrachtwagenprioriteit op basis van 4G zoals bij de Nissanpilot die getoond is op de Intertraffic in april en de pilotintroductie van de zelfrijdende bus op de Zuidtangent in juli 2016. Deze pilots worden deels uitgevoerd met subsidie vanuit Beter Benutten en vormen een aanzet voor het eventueel nieuw op te zetten programma Smart Mobility Schiphol. De pilots worden uitgevoerd met marktpartijen die zelf investeren in hun eigen innovatie. De provincie investeert in haar wegkantsystemen en haar centrale. | |||
Beleidsstukken bij dit instrument: | |||
Meerjarenoverzicht baten & lasten (x 1.000 euro)
Operationeel doel 2.1.1 | Verkeersmanagement op provinciale infrastructuur ontwikkelen, realiseren en beheren | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Jaarrekening | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | Begroot 2021 | |
0 | 0 | 4.200 | 6.800 | 0 | 0 | ||
Apparaatskosten | 5.755 | 1.955 | 1.976 | 1.951 | 1.967 | 1.967 | |
Directe lasten | 5.289 | 1.525 | 1.470 | 1.470 | 1.470 | 1.470 | |
Overdrachten | 431 | 900 | 630 | 630 | 630 | 630 |
Subtotaal Lasten | 11.475 | 4.380 | 8.276 | 10.851 | 4.067 | 4.067 |
Baten | -4.152 | -1.010 | -1.010 | -1.010 | -1.010 | -1.010 |
Saldo van baten en lasten | 7.323 | 3.370 | 7.266 | 9.841 | 3.057 | 3.057 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 7.323 | 3.370 | 7.266 | 9.841 | 3.057 | 3.057 |
---|
Toelichting op de budgettabel
Directe lasten
Bij Kaderbrief 2018 (zie § 5.3 regel S) is geld beschikbaar gesteld voor Smart Mobility. Het gaat hierbij om een bedrag van € 4,2 miljoen in 2018 en € 6,8 miljoen in 2019. Het betreft incidentele middelen. Hiervoor is dekking gevonden in de reserve Infrastructuur voor een bedrag van € 3,65 miljoen in 2018 en € 6,8 miljoen in 2019.
Per 1 januari 2017 is het penvoerderschap GOVI overgedragen aan het CROW, hierdoor zijn zowel de baten als directe lasten structureel met € 2.844.000 verlaagd naar nul voor de jaren 2018 en verder.
Door het afsluiten van een nieuwe Overeenkomst "Regionale samenwerking Verkeersmanagement tussen PNH, RWS, Vervoerregio Amsterdam (VRA) en Ministerie van I&M zijn op basis van de activiteiten voor de jaren t/m 2021 nieuwe afspraken gemaakt. De bijdragen zijn hierbij voor de deelnemende partijen verhoogd (lasten verhoogd, € 293.000, nadeel). Echter een groot deel van de €293.000 is neutraal (ad. €275.000 zie baten) i.v.m. de verhoging van de baten door betalingen van de samenwerkingspartners.
Het betreft hier de activiteiten:
- Regionaal Tactisch Team (RTT)
- Regio Regie
- Intertraffic
- Regionaal symposium
Het project DVM Kennemerland is in afronding waardoor de begroting kan worden verlaagd (lasten verlaagd, € 54.000, voordeel).
Overdrachten
Een bedrag van € 270.000 is structureel afgeraamd omdat de bijdrage aan de Nationale Databank Wegverkeergegevens via de Vervoerregio Amsterdam wordt verrekend (overdrachten verlaagd, € 270.000, voordelig).
Baten
Per 1 januari 2017 is het penvoerderschap GOVI overgedragen aan het CROW, hierdoor zijn zowel de baten als directe lasten structureel met € 2,8 miljoen verlaagd naar nul voor de jaren 2018 en verder.
Door het afsluiten van een nieuwe Overeenkomst "Regionale samenwerking Verkeersmanagement” tussen PNH, RWS, Vervoerregio Amsterdam en Ministerie van I&M zijn op basis van de activiteiten voor de jaren t/m 2021 nieuwe ramingen gemaakt en herziene afspraken gemaakt omtrent de financiering. De bijdragen zijn hierbij voor de deelnemende partijen verhoogd met €275.000.