Doelenboom
Beleidsdoel 2.1
Provinciale wegen, fietspaden en vaarwegen aanleggen en beheren
Verandering: geen.
Toelichting: geen.
Operationele doelen
Beleidsdoel 2.2
Vervoersbeleid maken en uitvoeren
Verandering: geen.
Toelichting: geen.
Operationele doelen
Beleidsdoel 2.3
Openbaar vervoer waarborgen
Verandering: geen.
Toelichting: geen.
Operationele doelen
Beleidskader
Prioriteiten voor dit begrotingsjaar
- A8/A9: Voorstel voor een definitief voorkeursalternatief (2.1.2.01)
- Bereikbaarheid Haarlemmermeer-Bollenstreek/DPW; Voorstel voor een definitief voorkeursalternatief (2.1.2.01)
- Mobiliteitsplan voorgelegd (2.2.1.01)
- Subsidies voor knelpunten fietsnetwerk verleend en Nota Fietsbeleid voorgelegd (2.2.1)
- Alle gebiedscontracten Beheer en Onderhoud operationeel (2.1.2)
- Westfrisiaweg N23 in gebruik genomen (2.1.2)
- Bediencentrale Bruggen en Sluizen operationeel (2.1.4)
Omgevingsfactoren
Ruimtelijke en sociaaleconomische ontwikkelingen.:
In september 2017 zal de minister een nieuwe planning bekend maken voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet. De huidige verwachte datum van medio 2019 zal niet worden gehaald. De Omgevingswet heeft nadrukkelijk tot doel om een impuls te geven aan de wijze waarop de overheid in samenwerking met anderen omgaat met maatschappelijke opgaven en deze wenst te realiseren. Daarom ook is het onderwerp governance nadrukkelijk meegenomen in het Verkenningendocument NH 2050 dat eind 2016 gereed is gekomen. Daarin wordt geconstateerd dat er een toename aan maatschappelijk initiatief is, dat het vertrouwen in politiek en overheid afneemt, maar ook dat de interbestuurlijke verhoudingen veranderen als gevolg van gemeentelijke fusie en de opkomst en verdere ontwikkeling van regionale samenwerking. Deze ontwikkelingen hebben invloed op de wijze van besturen. Voor de overheid als zodanig, maar ook voor de provincie Noord-Holland. In de verdere voorbereiding naar de inwerkingtreding van de Omgevingswet heeft dit dan ook onze aandacht.
Partners in de Metropoolregio Amsterdam, het Rijk, gemeenten, waterschappen, belangenorganisaties, individuele grondeigenaren en reizigers
De Vervoerregio Amsterdam is per 31 december 2016 overgegaan in de Vervoerregio Amsterdam. De provincie Noord-Holland werkt samen met de provincie Flevoland, de gemeenten Almere en Lelystad en de Vervoerregio Amsterdam met als basis een convenant voor de versterking van de samenwerking. Ook met de MRA-partijen is een convenant overeengekomen. Voor beide vormen van samenwerking geldt dat deze als organisch getypeerd kunnen worden. Bevoegdheden en middelen blijven bij de oorspronkelijke entiteiten
Demografische en economische ontwikkelingen
Sedert 2013 trekt de economie weer aan. Dit uit zich in een toename van de kosten veroorzaakt door files en vertragingen van het verkeer. In 2015 is het reistijdverlies op het hoofdwegennet met 22% gestegen t.o.v. het jaar ervoor. In 2016 is dat naar schatting nog eens 16% (en ligt daarmee weer op het niveau van 2008, het jaar met de hoogste filedruk). Deze vertragingen komen vooral in de avondspits en in de Noordelijke Randstad en Brabant voor. Ook de onbetrouwbaarheid is in 2015 fors toegenomen, met 18% (bron: Publieksrapportage Rijkswegennet 2017).
Door de aantrekkende economie stijgen ook de kosten van infrastructuurprojecten. Dit is met name het geval bij projecten met beweegbare bruggen (stijging staalprijs en specialistisch werk). Hierdoor zijn de beschikbaar gestelde kredieten niet altijd meer toereikend en zal naar verwachting bij de actualisering van het PMI en PMO voor een aantal projecten aanvullend krediet worden aangevraagd.
Programma | OD | Verbonden partij | Doel |
---|---|---|---|
2 | 2.1.4 | Beheersregeling Amstel | Beheer Amstel |
*Verdere informatie is te vinden in de paragraaf verbonden partijen |
Beleidsindicatoren
Met de wijziging van het Besluit begroting en verantwoording in 2016 zijn provincies met ingang van 2018 gehouden in de begroting de maatschappelijke effecten, die met de verschillende programma's worden beoogd of gerealiseerd, toe te lichten aan de hand van beleidsindicatoren. Deze indicatoren zijn in IPO verband opgesteld en vastgesteld door het ministerie van BZK. De indicatoren zijn geplaatst bij het begrotingsprogramma waar ze het best passen.
De bron voor de vermelding in onze begroting is, zoals voorgeschreven, de website http://www.waarstaatjeprovincie.nl. Daar is ook vergelijkingsmateriaal met andere provincies te vinden en de definitie die wordt gehanteerd voor de betreffende indicator.
Regionale bereikbaarheid en regionaal openbaar vervoer | |
---|---|
Klantwaardering openbaar vervoer, algemeen oordeel |
|
Jaar waarin gemeten: | 2016 |
Definitie volgens de website: De indicator geeft de klantenwaardering voor het openbaar vervoer weer, waarvoor de concessie is verleend door de provincie Noord Holland, in een waarderingsschaal van 1 tot 10. Dit cijfer is gebaseerd op de OV-Klantenbarometer, een jaarlijks terugkerend onderzoek naar de mening van reizigers in het stads- en streekvervoer.
Lasten
€ 195,377
Bedragen x 1.000
Baten
€ 10,640
Budgettabel (x 1.000 euro)
(bedragen × € 1.000)
Lasten | Rekening 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Verschil 2018- 2017 | % | Begroot 2019 | Begroot 2020 | Begroot 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 32.161 | 14.879 | 15.081 | 202 | -1 | 15.088 | 15.163 | 15.143 |
Directe lasten | 98.074 | 80.549 | 82.980 | 2.431 | -3 | 59.446 | 71.579 | 68.531 |
Kapitaallasten | 64.357 | 11.839 | 17.055 | 5.216 | -44 | 25.338 | 32.009 | 36.191 |
Overdrachten | 79.126 | 105.338 | 72.261 | -33.077 | 31 | 71.201 | 67.656 | 67.456 |
Subtotaal lasten | 273.719 | 212.605 | 195.377 | -17.228 | 8 | 183.673 | 186.957 | 187.321 |
Subtotaal baten | -98.875 | -67.656 | -10.640 | 57.016 | 84 | -4.927 | -4.696 | -4.880 |
Saldo van baten en lasten | 174.845 | 144.949 | 184.737 | 39.788 | -27 | 178.746 | 182.261 | 182.441 |
Storting reserves | 136.787 | 246.913 | 100.954 | -145.959 | 59 | 97.897 | 87.724 | 82.363 |
Onttrekking reserves | -56.025 | -85.261 | -81.342 | 3.919 | 5 | -78.663 | -74.000 | -74.640 |
Resultaat | 255.607 | 306.601 | 204.349 | -102.252 | 33 | 197.981 | 195.984 | 190.163 |
Toelichting op de budgettabel
Directe lasten
Kaderbrief Smart Mobility OD 2.1.1: bij Kaderbrief 2018 is geld beschikbaar gesteld voor Smart Mobility. Het gaat hierbij om een bedrag van € 4,2 miljoen in 2018 en € 6,8 miljoen in 2019. Het betreft incidentele middelen. Hiervoor is dekking gevonden in de reserve Infrastructuur voor een bedrag van € 3,65 miljoen in 2018 en € 6,8 miljoen in 2019.
Kaderbrief Actualisatie PMO OD 2.1.2 en OD 2.1.4: bij de Kaderbrief 2018 heeft een update van het Provinciaal Meerjarenprogramma Onderhoud (PMO) plaatsgevonden. Dit zorgt in 2018 voor hogere directe lasten (wegen + vaarwegen) ten opzichte van de Begroting 2017 van in totaal € 3,20 miljoen. Voor 2019 gaat het om een bedrag van € 5,64 miljoen, voor 2020 gaat het om een bedrag van € 3,26 miljoen en voor 2021 om een bedrag van € 3,58 miljoen.
Kaderbrief Verduurzaming Infrastructuur OD 2.1.2: Bij Kaderbrief 2018 is budget beschikbaar gesteld voor verduurzaming van infrastructuur. Het gaat hierbij om een bedrag van € 3,8 miljoen in 2018, om € 5,8 miljoen in 2019 en om € 550.000 in 2020. Het gaat hierbij om incidentele toevoegingen.
Verkeersmanagement OD 2.1.1: Door het afsluiten van een nieuwe Overeenkomst "Regionale samenwerking Verkeersmanagement tussen PNH, RWS, Vervoerregio Amsterdam (VRA) en Ministerie van I&M zijn op basis van de activiteiten voor de jaren t/m 2021 nieuwe afspraken gemaakt. De bijdragen zijn hierbij voor de deelnemende partijen verhoogd. Van de hieruit voortvloeiende lasten ad € 293.000 wordt een bedrag van € 275.000 aan baten ontvangen door betalingen van de samenwerkingspartners.
Kapitaallasten
Kaderbrief Actualisatie PMO OD 2.1.2 en OD 2.1.4: Bij de Kaderbrief 2018 heeft een update van het Provinciaal Meerjarenprogramma Onderhoud (PMO) plaatsgevonden. Dit zorgt in 2018 voor lagere kapitaallasten (wegen + vaarwegen) ten opzichte van de Begroting 2017 van in totaal € 996.000. Voor 2019 gaat het om lagere lasten van € 1,41 miljoen, voor 2020 gaat het om een hogere lasten van € 63.000 en voor 2021 om lagere lasten van € 286.000. De reden voor de gewijzigde kapitaallasten is een gewijzigd investeringsniveau in de verschillende jaren ten opzichte van de Begroting 2017.
Kaderbrief Actualisatie PMI OD 2.2.1: Bij de Kaderbrief 2018 heeft een update van het Provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur (PMI) plaatsgevonden (Actualisatie PMI: voordelig € 133.000). Dit zorgt in 2018 voor lagere lasten van € 133.000, in 2019 voor hogere lasten van € 769.000, in 2020 van € 609.000 en in 2021 voor hogere lasten van € 221.000. De hogere lasten worden gedekt door een onttrekking aan de reserve Infrastructuur. De reden voor de gewijzigde kapitaallasten is een gewijzigd investeringsniveau in de verschillende jaren ten opzichte van de Begroting 2017.
Investeringen Wegen en Vaarwegen OD 2.1.2 en 2.1.4: Bij de Begroting 2018 heeft een update ten opzichte van de Kaderbrief 2018 van het Provinciaal Meerjarenprogramma Onderhoud (PMO) plaatsgevonden (wegen + vaarwegen). Dit zorgt in 2018 voor lagere kapitaallasten van wegen met € 288.000, in 2019 voor lagere lasten van € 166.000, in 2020 van € 135.000 en in 2021 voor lagere lasten van € 75.000. En in 2018 zorgt dit voor lagere kapitaallasten van vaarwegen met € 90.000, in 2019 voor lagere lasten van € 389.000, in 2020 van € 385.000 en in 2021 voor lagere lasten van € 342.000.
De reden voor de gewijzigde lasten is een gewijzigd investeringsniveau in de verschillende jaren ten opzichte van de Kaderbrief 2018. Dit is veroorzaakt door onder andere vertraging in de volgende projecten: N23 (bijdragen vanuit het PMO), N244, Beatrixbrug, brug Ouderkerk aan de Amstel, oevertraject K4/5/6c en het goedkoper uitgevallen projectresultaat van het oevertraject K2/K3.
Kaderbrief Bedienmethodiek Roskamsluis OD 2.1.4: Bij Kaderbrief 2018 is budget beschikbaar gesteld voor zelfbediening van de Roskamsluis. Het gaat hierbij om een initiële investering in 2018 van € 427.000. In de daarop volgende jaren gaat het om € 10.000 structureel. Voor deze bedragen is dekking gevonden in de reserve Groot Onderhoud Wegen/Vaarwegen. Hierdoor is dit voorstel per saldo budgetneutraal verwerkt in de Kaderbrief. Een bedrag van € 427.000 voor de investering in de Zelfbediening Roskamsluis is aan de Reserve Groot Onderhoud Wegen/Vaarwegen onttrokken en in de Reserve dekking kapitaallasten vaarwegen gestort.
Steunpunten B&U OD 2.1.2: De kapitaallasten voor de Steunpunten zijn in 2018 met € 355.000 afgenomen en vanaf 2019 € 334.000 structureel. De verklaring hiervoor is een gewijzigd kasritme van de investeringen. Dit als gevolg van een vertraging in de besluitvorming in de nieuwbouw van steunpunt Uitgeest.
Overdrachten
Nationale Databank Wegverkeergegevens OD 2.1.1: Een bedrag van € 270.000 is met ingang van 2018 structureel afgeraamd omdat de bijdrage aan de Nationale Databank Wegverkeergegevens via de Vervoerregio Amsterdam wordt verrekend.
Baten
Vast onderhoud provinciale wegen OD 2.1.2: De baten zijn vanaf 2018 structureel afgeraamd met € 315.000 als gevolg van het aflopen van de overeenkomst met Vervoerregio Amsterdam voor de bijdrage aan de kosten van het onderhoud aan de haltes van de Zuidangent.
Verkeersmanagement OD 2.1.1: Door het afsluiten van een nieuwe Overeenkomst "Regionale samenwerking Verkeersmanagement tussen PNH, RWS, Vervoerregio Amsterdam (VRA) en Ministerie van I&M zijn op basis van de activiteiten voor de jaren t/m 2021 nieuwe afspraken gemaakt. De bijdragen zijn hierbij voor de deelnemende partijen verhoogd. Van de hieruit voortvloeiende lasten ad € 293.000 wordt een bedrag van € 275.000 aan baten ontvangen door betalingen van de samenwerkingspartners.
Storting reserves
Kaderbrief Actualisatie PMI OD 2.2.1: Bij de Kaderbrief 2018 heeft een update van het Provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur (PMI) plaatsgevonden (Actualisatie PMI voordelig € 133.000). Dit zorgt in 2018 voor lagere kapitaallasten van € 133.000, in 2019 voor hogere -lasten van € 769.000, in 2020 van € 609.000 en in 2021 voor hogere -lasten van € 221.000. De hogere kapitaallasten (in de jaren 2019, 2020 en 2021) worden gedekt door een lagere storting in de reserve Infrastructuur.
Onttrekking reserves
Kaderbrief Smart Mobility OD 2.1.1: Het gaat hierbij om een bedrag van € 4,2 miljoen in 2018 en € 6,8 miljoen in 2019 voor projecten op het gebied van Smart Mobility. Het betreft incidentele middelen. Hiervoor is dekking gevonden in de reserve Infrastructuur voor een bedrag van € 3,65 miljoen in 2018 en € 6,8 miljoen in 2019.
Kaderbrief OD 2.1.4: Bij de Kaderbrief 2018 is budget beschikbaar gesteld voor zelfbediening van de Roskamsluis. Het gaat hierbij om een initiële investering in 2018 van € 427.000. In de daarop volgende jaren gaat het om € 10.000 structureel. Voor deze bedragen is dekking gevonden in de reserve Groot Onderhoud Wegen/Vaarwegen. Hierdoor is dit voorstel per saldo budgetneutraal verwerkt in de Kaderbrief.