Doelenboom
Beleidsdoel 1.1
Het provinciaal bestuur goed organiseren
Verandering: geen.
Toelichting: geen.
Operationele doelen
Beleidsdoel 1.2
Openbare orde handhaven en veiligheid verzekeren
Verandering: geen.
Toelichting: geen.
Operationele doelen
Beleidsdoel 1.3
Het provinciaal bestuur representeren
Verandering: geen.
Toelichting: geen.
Operationele doelen
Beleidskader
Wet revitalisering generiek toezicht, verordening systematische toezichtinformatie Noord-Holland;
Wet gemeenschappelijke regelingen;
Intrekkingswet WGR+;
Wet algemene regels herindeling;
Beleidskader gemeentelijke herindeling, BZK, 2013;
Provinciaal beleidskader ‘Bestuurskrachtige regio’s in Noord-Holland’, 2013;
Ruimtelijke-economische Actie-Agenda 2016-2020 (MRA);
Convenant versterkte samenwerking MRA;
Randstad Strategie Europa 2016-2019 in Randstadverband;
Europastrategie Noord-Holland 2017-2021;
Europese subsidieprogramma’s (zoals EFRO, INTERREG);
Beleidskader indeplaatsstelling bij taakverwaarlozing;
Aanvullend beleidskader voor het interbestuurlijk archieftoezicht;
IBT-beleid 2018-2021, inclusief Uitvoeringsplan 2018;
Landelijk beleidskader financieel toezicht, 2014;
Ambtsinstructies Commissaris van de Koning;
Wet veiligheidsrisico's;
Wet Bibob:
- Beleidsregel Integriteitstoets bij aanbesteden van opdrachten Noord-Holland 2010;
- Beleidsregel van de provincie Noord-Holland omtrent Integriteitstoets bij omgevingsvergunningen;
- Beleidsregel Integriteitstoets bij subsidies.
Prioriteiten voor dit begrotingsjaar
De kwaliteit van het bestuur in Noord-Holland bevorderen, bevorderen van de integriteit, de weerbaarheid en stabiliteit van de lokale overheid en uitvoeren van burgemeesterskandidaat assessments (OD 1.1.1).
De regionale samenwerking en oriëntatie op andere samenwerkingsverbanden en relaties verstevigen, zowel naar andere provincies als het Rijk, als ook naar de Metropoolregio Amsterdam en Noord-Holland Noord (OD 1.1.1).
Een duurzame oplossing realiseren voor de bestuurskrachtproblemen van Weesp en Wijdemeren en van de Gooi en Vechtstreek als regio (OD 1.1.1).
Integriteit borgen en toetsen: integriteitsonderzoeken op basis van de wet BIBOB uitvoeren: screenen van ondernemingen die inschrijven op een aanbesteding, die een omgevingsvergunning of subsidie aanvragen of die deelnemen aan een vastgoedtransactie (OD 1.1.2).
Interbestuurlijk toezicht op gemeenten en waterschappen uitvoeren op grond van de Wet Revitalisering generiek toezicht en Gemeentewet. Gedeputeerde Staten hebben in dit kader vier risicogebieden aangewezen waarop systematisch toezicht wordt gehouden: financiën, archief- en informatiehuishouding, toezicht en handhaving en vergunningverlening door gemeenten en waterschappen op het terrein van het omgevingsrecht en huisvesting van verblijfsgerechtigde asielzoekers. Het toezichtsregime (sober, regulier, verscherpt) varieert op basis van de in het IBT-beleid genoemde maatwerk indicatoren. Op de overige wettelijke taken van gemeenten is het toezicht incidentgericht en komt de provincie alleen in actie na een signaal, dat er iets mis is (O.D. 1.1.3). Naast het systematisch toezicht wordt op basis van het Uitvoeringsplan 2018 ook themagewijs toezicht gehouden en worden praktijktoetsen uitgevoerd.
Rijkstaken CvdK uitvoeren: bewaken en bevorderen van de bestuurlijke samenwerking tussen de rijksfunctionarissen en de besturen in de provincie door de CvdK (O.D. 1.1.4).
Bewaken en bevorderen van bestuurlijke samenwerking in crisisbeheersing en veiligheidszorg: adviseren en faciliteren van bestuurlijke samenwerking in crisisbeheersing en veiligheid (O.D. 1.2.1).
Het beïnvloeden van EU-ontwikkelingen en behartigen van provinciale belangen in Europa door middel van het faciliteren van netwerkbijeenkomsten (OD 1.3.2).
Omgevingsfactoren
De actualiteiten kunnen de bestuurlijke prioriteiten veranderen.
- In 2018 zijn er gemeenteraadsverkiezingen (OD 1.1.1).
- In de MRA wordt er samengewerkt met diverse partners (OD 1.1.1).
- Het regeerakkoord 2017 kan invloed hebben op de bestuurlijke relaties tussen gemeenten en provincies. De provincie Noord-Holland kan geconfronteerd worden met kabinetsmaatregelen die nadere strategische analyse en bestudering vergen (OD 1.1.1).
- Interbestuurlijk toezicht vindt op 4 risicodomeinen systematisch plaats. Op basis van het Uitvoeringsplan 2018 zullen thema’s en praktijktoetsen hieraan worden toegevoegd. Voor de overige domeinen is dit incidenteel gericht. In de tijd kunnen de domeinen wisselen (OD 1.1.3).
Op het gebied van Wet Bibob:
- De bij het beleidskader genoemde drie beleidsregels zijn in 2017 gebundeld in de Beleidsregel Bibob en overige integriteitstoetsen, waarin ook vastgoedtransacties zijn opgenomen. De samenwerkingsovereenkomst met Utrecht en Flevoland is in 2017 hernieuwd waardoor de inkomsten blijven bestaan. Er wordt ingezet op een vergroting van het aantal onderzoeken voor die twee opdrachtgevers.
- ‘Negatieve’ Bibob-adviezen (zie jaarverslag Eenheid SBA) kunnen leiden tot meer rechtszaken en daar uit voortvloeiende kosten.
Programma | OD | Verbonden partij | Doel |
---|---|---|---|
1 | 1.1.1 | Randstedelijke Rekenkamer | Rekenkamerfunctie |
1 | 1.1.1 | Interprovinciaal Overleg (vereniging IPO) | Belangenbehartiging provincies |
*Verdere informatie is te vinden in de paragraaf verbonden partijen |
Beleidsindicatoren
Met de wijziging van het Besluit begroting en verantwoording in 2016 zijn provincies met ingang van 2018 gehouden in de begroting de maatschappelijke effecten, die met de verschillende programma's worden beoogd of gerealiseerd, toe te lichten aan de hand van beleidsindicatoren. Deze indicatoren zijn in IPO verband opgesteld en vastgesteld door het ministerie van BZK. De indicatoren zijn geplaatst bij het begrotingsprogramma waar ze het best passen.
De bron voor de vermelding in onze begroting is, zoals voorgeschreven, de website http://www.waarstaatjeprovincie.nl. Daar is ook vergelijkingsmateriaal met andere provincies te vinden en de definitie die wordt gehanteerd voor de betreffende indicator.
Kwaliteit van het openbaar bestuur | |
---|---|
Aantal gemeenten onder preventief toezicht |
|
Jaar waarin gemeten: | 2016 |
Definitie volgens de website: Gemeenten staan onder preventief financieel toezicht van de provinciale toezichthouder als er sprake is van een niet meer structureel en reëel sluitende begroting.
Opkomst bij verkiezingen in percentage kiezers/stemgerechtigden in PNH: | ||
Jaar | % | |
Opkomstcijfer tweede kamer | 2012 | 74,66 |
Opkomstcijfer gemeenteraden | 2014 | 52,56 |
Opkomstcijfer provinciale staten | 2015 | 47,22 |
Definitie volgens de website: De indicator geeft het opkomstcijfer bij de betreffende verkiezing weer in de provincie Noord Holland als percentage van het aantal stemgerechtigden in de provincie Noord Holland.
Lasten
€ 23,859
Bedragen x 1.000
Baten
€ 93
Budgettabel (x 1.000 euro)
(bedragen × € 1.000)
Lasten | Rekening 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Verschil 2018- 2017 | % | Begroot 2019 | Begroot 2020 | Begroot 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 20.194 | 12.609 | 12.596 | -13 | 0 | 11.169 | 11.131 | 11.094 |
Directe lasten | 4.882 | 7.331 | 6.851 | -480 | 7 | 6.954 | 6.109 | 6.109 |
Overdrachten | 10.450 | 6.182 | 4.412 | -1.770 | 29 | 4.407 | 4.205 | 4.022 |
Subtotaal lasten | 35.526 | 26.122 | 23.859 | -2.263 | 9 | 22.530 | 21.445 | 21.225 |
Subtotaal baten | -1.134 | -97 | -93 | 4 | 4 | -93 | -93 | -93 |
Saldo van baten en lasten | 34.392 | 26.025 | 23.766 | -2.259 | 9 | 22.437 | 21.352 | 21.132 |
Storting reserves | 0 | 0 | 3.000 | 3.000 | - | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | -6.722 | -1.866 | -183 | 1.683 | 90 | -183 | -183 | 0 |
Resultaat | 27.670 | 24.159 | 26.583 | 2.424 | -10 | 22.254 | 21.169 | 21.132 |
Toelichting op de budgettabel
Directe lasten
Juridische kosten: OD 1.1.1 Op basis van gegevens uit het verleden en het verloop van de bezwaar- en beroepsprocedures in 2017, is er structureel extra geld nodig (lasten structureel verhoogd, € 18.000, nadelig). Op basis van gegevens uit het verleden en het verloop van de proces- en griffiekosten in 2017 is er structureel extra geld nodig (lasten structureel verhoogd, € 8.000, nadelig).
Algemene kosten GS OD 1.1.1: Uit de cijfers uit voorgaande jaren blijkt dat minder budget nodig is voor de algemene kosten voor GS (lasten structureel verlaagd, € 113.000, voordelig).
Verkiezingen OD 1.1.1: Voor de verkiezingen 2019 en 2023 is budget nodig voor reclame en het aanschaffen van de kieskompas of stemwijzer. Daarom is het budget structureel in 2018 en 2022 € 40.000 en het budget in 2019 en 2023 € 60.000 hoger (lasten structureel verhoogd 2 jaar per 4 jaar, € 40.000 (jaar 1), € 60.000 (jaar 2), nadelig).
Wisseling PS OD 1.1.1: Na de PS verkiezingen is structureel extra budget nodig voor de wisseling van PS. Daarvoor is in 2019 en 2023 geld begroot (lasten structureel verhoogd 1 keer per 4 jaar, € 65.000, nadelig).
Communicatie OD 1.3.1: Voor het door ontwikkelen van de website en intranet is structureel extra geld nodig (lasten structureel verhoogd, € 56.000, nadelig).
Europabeleid OD 1.3.2: Voor de uitvoering van de in de Europastrategie Noord-Holland 2017-2021 genoemde doelen (Europese netwerkbijeenkomsten van de Europese Commissie, het Europees Parlement etc.) is extra budget nodig (lasten verhoogd, € 50.000, nadelig).
Storting reserves
Kaderbrief Cofinanciering Europa EFRO OD 1.3.2: Bij de Kaderbrief 2018 zijn middelen beschikbaar gesteld in 2018 voor de cofinanciering van Europese EFRO-programma's. Het gaat hierbij om een bedrag van € 3 miljoen in 2018. Dit geld wordt gestort in de reserve Cofinanciering Europese projecten.