Doelenboom
Beleidsdoel 5.1
Beleid voor wonen, vitaliteit woonomgeving en ruimtelijke ontwikkeling voeren
Verandering: geen.
Toelichting: geen.
Operationele doelen
Beleidsdoel 5.2
Welvaart en welzijn bevorderen door duurzame, vernieuwende en ondernemende economie
Operationele doelen
Beleidskader
Provinciale regelgeving
- De Provinciale Structuurvisie 2040
- De Provinciale Ruimtelijke Verordening
- De Provinciale woonvisie
- De Nota perspectief voor zon in Noord-Holland
- De Uitvoeringsagenda Economie
Landelijke wet- en regelgeving
- Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR)
- Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro),
- nieuwe Wet ruimtelijke ordening (nWro),
- Besluit ruimtelijke ordening
- Structuurvisie Mainport Amsterdam Schiphol Haarlemmermeer (SMASH)
- Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (WABO)
- Luchthaven indelingsbesluit (LIB)
Prioriteiten voor dit begrotingsjaar
- Wij zullen in 2018 de verkenning afronden om de resterende “witte buitengebieden” te voorzien van vast-draadloos internet.
- Opstellen en vaststellen Omgevingsvisie en het verkennen van de mogelijkheden op inhoud en een start maken met de implementatie van de Omgevingswet (5.1.2).
- Aanjagen van woningbouw om te proberen de woningbouwproductie omhoog te brengen (5.1.1).
Omgevingsfactoren
De wereld om ons heen verandert op allerlei vlakken en het tempo van de ontwikkelingen neemt alsmaar toe. Dat vraagt om een grotere mate van flexibiliteit. We krijgen te maken met extremere weersomstandigheden als gevolg van de klimaatverandering. De klimaatverandering dwingt ons tot een energietransitie, waarbij ook de verschuivende geopolitieke verhoudingen op het gebied van energie een rol spelen, en mede aangewakkerd doordat grondstoffen op den duur uitgeput of moeilijker winbaar zijn. De ontwikkeling naar een circulaire economie houdt hier ook mee verband. De trek naar de stad van mensen en economische activiteiten, zoals we in Noord-Holland zien richting Metropoolregio Amsterdam, vergroot de vraagstukken van mobiliteit en verstedelijking. De verschillen tussen Noord-Holland Noord en Noord-Holland Zuid nemen toe, qua aantal mensen die er leven en werken.
Met deze trends en ontwikkelingen, inclusief hun effecten op de fysieke leefomgeving, probeert de provincie de best mogelijke inzichten voor de lange termijn te verkrijgen, om daarmee goed onderbouwde keuzes te kunnen maken voor de ontwikkeling van de fysieke leefomgeving, nu en in de toekomst.
Programma | OD | Verbonden partij | Doel |
---|---|---|---|
5 | 5.3.1 | Schiphol Area Development Company N.V. (SADC) | Ruimtelijke inrichting Schipholgebied, gebiedsontwikkeling en uitgifte gronden. Werving en acquisitie |
5 | 5.3.1 | Regionale Ontwikkelingsmaatschappij voor het Noordzeekanaalgebied (RON) | Ontwikkeling Noordzeekanaalgebied, gebiedsontwikkeling en uitgifte gronden |
5 | 5.3.1/ 5.3.3 | Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord N.V. (NHN) | Ontwikkeling Economie. Marketing en acquisitie en versterking economie |
5 | 5.3.1 | PolanenPark B.V. | Ontwikkeling bedrijventerrein, gebiedsontwikkeling en uitgifte gronden |
5 | 5.3.1 | PolanenPark C.V. | Ontwikkeling bedrijventerrein, gebiedsontwikkeling en uitgifte gronden |
5 | 5.3.1 | Zeehaven IJmuiden N.V. | Visserijbelangen, beheer en exploitatie van visafslag en havenfaciliteiten |
5 | 5.1.1 | Zeestad Beheer B.V. | Stadsvernieuwing Den Helder/ stedelijke vernieuwing |
5 | 5.1.2 | Zeestad C.V. | Stadsvernieuwing Den Helder/ stedelijke vernieuwing |
5 | 5.3.2 | Life Sciences Fund Amsterdam B.V. | Ontwikkeling economie. Participaties in medische en life science bedrijven. |
5 | 5.1.2 | Schadeschap Luchthaven Schiphol | Bevordering afwikkeling schadevergoedingen uitbreiding Schiphol |
5 | 5.1.2 | Stichting bevordering kwaliteit leefomgeving Schipholregio | Verbeteren leefkwaliteit Schipholregio |
5 | 5.3.1 | Stichting Projectbureau Masterplan Noordzeekanaalgebied | Versterking van de internationale concurrentiepositie van het gebied |
5 | 5.3.1 | Stichting administratiekantoor Aandelen Zeehaven IJmuiden | Ontwikkeling haven |
5 | 5.3.1 | Stichting Voorbereiding Pallas-reactor | Voorbereiding bouw hoge-flux reactor |
*Verdere informatie is te vinden in de paragraaf verbonden partijen |
Beleidsindicatoren
Met de wijziging van het Besluit begroting en verantwoording in 2016 zijn provincies met ingang van 2018 gehouden in de begroting de maatschappelijke effecten, die met de verschillende programma's worden beoogd of gerealiseerd, toe te lichten aan de hand van beleidsindicatoren. Deze indicatoren zijn in IPO verband opgesteld en vastgesteld door het ministerie van BZK. De indicatoren zijn geplaatst bij het begrotingsprogramma waar ze het best passen.
De bron voor de vermelding in onze begroting is, zoals voorgeschreven, de website http://www.waarstaatjeprovincie.nl. Daar is ook vergelijkingsmateriaal met andere provincies te vinden en de definitie die wordt gehanteerd voor de betreffende indicator.
Regionale economie | |
---|---|
Percentage bruto arbeidsparticipatie | 71,5% |
Jaar van meting | 2016 |
Definitie volgens de website: Werkgelegenheid wordt hier uitgedrukt in het percentage bruto-arbeidsparticipatie: het aandeel van de (werkzame en werkloze) beroepsbevolking in de totale bevolking van 15-75 jaar.
Bruto regionaal product | |
Percentage toename van het Bruto regionaal product (BRP) |
|
Jaar van meting | 2015 |
Definitie volgens de website: De indicator geeft de groei weer van het Bruto regionaal product (BRP) van de provincie Noord Holland ten opzichte van het voorgaande jaar. Het BRP is de totale geldwaarde van alle in een provincie geproduceerde goederen en diensten gedurende een jaar.
Lasten
€ 52,444
Bedragen x 1.000
Baten
€ 13,414
Budgettabel (x 1.000 euro)
(bedragen × € 1.000)
Lasten | Rekening 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Verschil 2018- 2017 | % | Begroot 2019 | Begroot 2020 | Begroot 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 14.935 | 9.306 | 8.727 | -579 | 6 | 9.046 | 8.975 | 8.911 |
Directe lasten | 5.227 | 22.031 | 16.606 | -5.425 | 25 | 16.384 | 12.134 | 9.854 |
Overdrachten | 1.645 | 31.997 | 25.647 | -6.350 | 20 | 19.657 | 10.597 | 5.757 |
Subtotaal lasten | 21.807 | 63.334 | 52.444 | -10.890 | 17 | 45.087 | 31.706 | 24.522 |
Subtotaal baten | -17.442 | -38.282 | -13.414 | 24.868 | 65 | -14.991 | -14.991 | -14.391 |
Saldo van baten en lasten | 4.364 | 25.052 | 39.030 | 13.979 | -56 | 30.096 | 16.715 | 10.131 |
Storting reserves | 8.316 | 9.968 | 6.715 | -3.253 | 33 | 9.430 | 600 | 0 |
Onttrekking reserves | -10.721 | -8.965 | -16.626 | -7.662 | -85 | -13.625 | -8.735 | -1.450 |
Resultaat | 1.959 | 26.055 | 29.119 | 3.064 | -12 | 25.901 | 8.580 | 8.681 |
Toelichting op de budgettabel
Apparaatskosten
De daling van de kosten van 2017 naar 2018 is het gevolg van extra inhuurkosten in 2017 van planadviseurs en voor het dossier Wind op Land.
Directe lasten
Beheer onroerend goed OD 5.1.2: In 2017 is op basis van de wettelijk verplichte legionella risico inventarisatie een legionella-beheerplan voor Crailo in werking getreden. In 2018 wordt dit beheerplan gecontinueerd (lasten verhoogd, € 260,000, nadelig), terwijl ondertussen een sloopplan wordt opgesteld en zo mogelijk uitgevoerd.
Beheer onroerend goed OD 5.1.2: Omdat de huurovereenkomst met het COA voor de opvang van vluchtelingen op Crailo niet is doorgegaan vervallen de geraamde meerjarenkosten voor gas en elektra (lasten verlaagd, € 100,000, voordelig). De baten nemen evenredig af.
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Noordzeekanaalgebied (RON) OD 5.3.1 Onderdeel van de Regresovereenkomst voor het project Hoogtij van de RON is dat wij een premie aan het Havenbedrijf Amsterdam betalen als wederprestatie voor het stellen van zekerheid door het Havenbedrijf aan de Provincie (lasten verhoogd, € 64.000, nadelig).
Kaderbrief 2018 Techport Centre innovation house OD 5.3.3: Bij de Kaderbrief 2018 zijn middelen beschikbaar gesteld voor Techport Centre Innovation Warehouse. Het gaat hierbij om een bedrag van € 1 miljoen in 2018. Voor deze beleidswens is dekking gevonden in de reserve Herstructurering bedrijventerreinen. Hierdoor is deze mutatie neutraal verwerkt in de Kaderbrief.
Overdrachten
Verkopen onroerend goed OD 5.1.2: Dit betreft een eenmalige bijdrage aan de ontwikkeling van SLP-Zuid in 2018 bij verkoop van de percelen AL 2300 en 2301 (lasten verhoogd, € 690.000, nadelig).
Kaderbrief 2018 De Kop werkt! OD 5.3.1: Bij de Kaderbrief 2018 (zie §5.3 regel V) zijn middelen beschikbaar gesteld voor de Kop werkt. Het gaat hierbij om een bedrag van € 7,7 miljoen waarvoor € 2 miljoen dekking gevonden moet worden. Per saldo gaat het om een bedrag van € 5,7 miljoen.
Kaderbrief 2018 Breedband OD 5.3.1: Bij de Kaderbrief 2018 zijn middelen beschikbaar gesteld voor Breedband. Het gaat hierbij om een bedrag van € 2,5 miljoen per jaar voor de jaren 2018 en 2019.
Baten
Kaderbrief 2018 Dividenden OD 5.2.1: Bij de Kaderbrief 2018 is het dividend van PWN structureel met € 89.000 verlaagd. Het uit te keren dividend wordt door PWN onder andere bepaald op basis van het gewogen rendement op de uitgegeven langlopende staatsleningen. Door de lage rentestand is dit gewogen rendement de afgelopen jaren lager geworden waardoor ook minder dividend uitgekeerd gaat worden.
Dividend nutsbedijven OD 5.3.1: Het dividend van PWN wordt met € 119.000 verlaagd op basis van de omvang van de dividenduitkeringen uit het verleden.
Beheer onroerend goed: OD 5.1.2: Omdat de huurovereenkomst met het COA voor de opvang van vluchtelingen op Crailo niet is doorgegaan vervalt de meerjaren raming van de verhuuropbrengsten (baten verlaagd,€ 365,000, nadelig).
Beheer onroerend goed OD 5.1.2: Omdat de huurovereenkomst met het COA voor de opvang van vluchtelingen op Crailo niet is doorgegaan vervallen de geraamde baten en voor gas en elektra (baten verlaagd, € 100,000, nadelig). De lasten nemen evenredig af.
Beheer onroerend goed OD 5.1.2: De uitgangspunten verpachtingen leiden tot beperkende pachtvoorwaarden die in meer of mindere mate een negatief effect hebben op de pachtopbrengst van de grond. Daarom wordt op de geliberaliseerde pachtprijs ten opzichte van verpachting zonder beperkingen een percentuele korting toegepast. De pachtprijzen voor pachtcontracten binnen de NNN gebieden zijn daarbij het sterkst gereduceerd. De pachtopbrengsten nemen daardoor in meerjarenperspectief af (baten verlaagd, € 400.000, nadelig).
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Noordzeekanaalgebied (RON) OD 5.3.1: Onderdeel van de Regresovereenkomst voor het project Hoogtij van de RON is dat de RON een zogenaamde Safe Harbour premie dient over te maken voor het verkrijgen van deze garantie (baten verhoogd, € 193.000, voordelig).
Storting reserves
Kaderbrief 2018 Cofinanciering Europa POP3 OD 5.3.4: Bij de Kaderbrief 2018 zijn middelen beschikbaar gesteld die bijdragen aan de verduurzaming van de landbouw in Noord-Holland. Deze middelen worden gestort in de reserve Europese projecten landbouwsubsidies. Het gaat hierbij om een bedrag van € 1,5 miljoen in 2018 en om € 250.000 in 2019 en 2020.
Reserve werkgelegenheid en economie OD 5.3.2: Bij de Kaderbrief 2018 zijn middelen beschikbaar gesteld voor circulaire economie. Voor deze bedragen is dekking gevonden uit de meevallende opbrengsten vanuit de verkoop van de Meewind aandelen. Conform afspraak hierover worden de laatste middelen gestort in 2019 (€ 200.000) en in 2020 (€ 100.000).
Onttrekking reserves
Kaderbrief 2018 Dekking circulaire economie OD 5.3.2: Bij de Kaderbrief 2018 zijn middelen beschikbaar gesteld voor de circulaire economie. Deze middelen worden gestort in de reserve Werkgelegenheid en economie. Voor deze bedragen is dekking gevonden uit de meevallende opbrengsten vanuit de verkoop van de Meewind aandelen. De onttrekking aan de reserve betreft € 0,6 miljoen in 2018, € 0,5 miljoen in 2019, en € 0,2 miljoen in 2020.
Kaderbrief 2018 Techport Centre innovation house OD 5.3.1: Bij de Kaderbrief 2018 zijn middelen beschikbaar gesteld voor Techport Centre Innovation Warehouse. Het gaat hierbij om een bedrag van € 1 miljoen in 2018. Voor deze beleidswens is dekking gevonden in de reserve Herstructurering bedrijventerreinen. Hierdoor is deze mutatie neutraal verwerkt in de Kaderbrief.