Instrumenten & output
Instrumenten | Output begroot | ||
---|---|---|---|
2.1.4.01 Uitvoeren van PMI | -Het 100% beheerst realiseren van projecten binnen vastgestelde kaders voor tijd, geld en kwaliteit. | ||
2.1.4.02 Uitvoeren van strategisch beheer | - Op basis van uitvoeringsvoortgang en areaaluitbreiding wordt het PMO geactualiseerd. | ||
Toelichting | |||
2.1.4.03 Uitvoeren van vast en variabel onderhoud | - Onderhoud wordt risicogestuurd uitgevoerd. | ||
2.1.4.04 Uitvoeren projecten PMO | - Het 100% beheerst realiseren van projecten binnen vastgestelde kaders voor tijd, geld en kwaliteit. | ||
2.1.4.05 Operationeel beheren van vaarwegen | - Bediening van de objecten wordt conform vastgestelde bedientijden uitgevoerd. | ||
Toelichting | |||
Het instrument “Uitvoeren PMI investeringen” is verwijderd, omdat de investeringen op dit operationele doel feitelijk niet van toepassing zijn. Bij het instrument “uitvoeren van vast onderhoud” is variabel onderhoud toegevoegd, omdat de gebiedscontracten (al het vast en variabel onderhoud) integraal worden uitgevoerd. Als output is hierbij toegevoegd “Eind 2018 zijn de 6 gebiedscontracten “beheer en onderhoud” operationeel”. |
Meerjarenoverzicht baten & lasten (x 1.000 euro)
Operationeel doel 2.1.4 | Provinciale vaarwegen ontwikkelen, aanleggen en beheren | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Jaarrekening | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | Begroot 2021 | |
Apparaatskosten | 3.506 | 1.298 | 1.312 | 1.297 | 1.308 | 1.308 | |
Directe lasten | 14.693 | 15.273 | 13.793 | 6.496 | 15.021 | 12.628 | |
Kapitaallasten | 1.625 | 1.425 | 2.578 | 3.797 | 5.757 | 6.662 | |
Overdrachten | 1.871 | 1.590 | 2.065 | 2.235 | 2.235 | 2.235 |
Subtotaal Lasten | 21.696 | 19.586 | 19.748 | 13.825 | 24.321 | 22.833 |
Baten | -982 | -1.174 | -2.199 | -1.798 | -1.567 | -1.174 |
Saldo van baten en lasten | 20.714 | 18.412 | 17.549 | 12.027 | 22.754 | 21.659 |
Storting reserves | 0 | 20.861 | 1.600 | 1.300 | 1.600 | 800 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | -778 | -789 | -981 | -1.085 |
Resultaat | 20.714 | 39.273 | 18.371 | 12.538 | 23.373 | 21.374 |
---|
Toelichting op de budgettabel
Directe lasten
De update van het Provinciaal Meerjarenprogramma Onderhoud (PMO) bij de Kaderbrief 2018 (zie § 5.1 regel H) zorgt in 2018 voor hogere directe lasten van € 968.000 voor wegen. In 2019 gaat het om een hoger bedrag van € 928.000, in 2020 om € 828.000 en in 2021 gaat het om een bedrag van € 828.000. De oorzaak voor de hogere lasten zijn budgetaanpassingen als gevolg van indexering en areaaluitbreiding.
Voor de berekening van de indexatie GWW bij kaderbrief is uitgegaan van de laatste beschikbare publicatie van het Centraal Bureau Statistiek (30 november 2016). Het percentage bedroeg 3,11%. Inmiddels is het definitieve GWW index cijfer gepubliceerd, en bedraagt 5,44%. Tevens is besloten om voor de begrote index uit te gaan van 2% in plaats van 1% doordat de verwachting is dat de inflatie de komende jaren flink zal oplopen. Het effect van de indexering is vanaf 2018 € 464.000.
In de Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen 2016 is een her-allocatie van de begrotingsposten vast- en variabel onderhoud wegen- en vaarwegen opgenomen. Dit heeft geleid tot een incidenteel lagere storting van € 6 miljoen in de voorziening groot onderhoud in 2019. Dit verklaart de lagere directe lasten in 2019 ten opzichte van voorgaande jaren en ten opzichte van 2020 en 2021.
Kapitaallasten
Bij de Kaderbrief 2018 heeft een update van het Provinciaal Meerjarenprogramma Onderhoud (PMO) plaatsgevonden (zie § 5.1 regel H). Dit zorgt in 2018 voor lagere kapitaallasten van € 911.000 voor vaarwegen. In 2019 gaat het om een lager bedrag van € 1.129.000, in 2020 om hogere kapitaallasten van € 26.000 en in 2021 gaat het om lagere kapitaallasten van € 445.000. De reden voor de gewijzigde kapitaallasten is een gewijzigd investeringsniveau in de verschillende jaren ten opzichte van de Begroting 2017. De kapitaallasten lopen jaarlijks echter wel op door het activeren van nieuwe investeringen.
Bij Kaderbrief 2018 (zie § 5.3 en 5.4 regel W) is budget beschikbaar gesteld voor zelfbediening van de Roskamsluis. Het gaat hierbij om een initiële investering in 2018 van € 427.000. In de daarop volgende jaren gaat het om € 10.000 structureel. Voor deze bedragen is dekking gevonden in de reserve Groot Onderhoud Wegen/Vaarwegen. Hierdoor is dit voorstel per saldo budgetneutraal verwerkt in de Kaderbrief. Een bedrag van € 427.000 voor de investering in de Zelfbediening Roskamsluis is aan de Reserve Groot Onderhoud Wegen/Vaarwegen onttrokken en in de Reserve dekking kapitaallasten vaarwegen gestort.
Bij de Begroting 2018 heeft een update ten opzichte van de Kaderbrief 2018 van het Provinciaal Meerjarenprogramma Onderhoud (PMO) plaatsgevonden. Dit zorgt in 2018 voor lagere kapitaallasten van € 91.000, in 2019 voor lagere kapitaallasten van € 389.000, in 2020 van € 386.000 en in 2021 voor lagere kapitaallasten van € 341.000. De reden voor de gewijzigde kapitaallasten is een gewijzigd investeringsniveau in de verschillende jaren ten opzichte van de Kaderbrief 2018. Dit is veroorzaakt door onder andere vertraging in de volgende projecten: Beatrixbrug, brug Ouderkerk aan de Amstel, oevertraject K4/5/6c en het goedkoper uitgevallen projectresultaat van het oevertraject K2/K3. De kapitaallasten lopen jaarlijks echter wel op door het activeren van nieuwe investeringen.
De kapitaallasten voor 24 uurs Brugbediening, Zelfbediening Roskamsluis, Vervangings-Investeringen Kunstwerken (VIK), de Machinerichtlijn en SHIP worden gedekt uit de reserve kapitaallasten vaarwegen. Het gaat hierbij om een bedrag van € 351.000 in 2018 oplopend tot € 1,01 miljoen in 2021.